خريد آنلاين نرم افزار جعبه لايتنر ماندگار >> پرداخت و تحويل در محل

معرفی رشته فیزیک و گرایش های ارشد

هدف

در معرفی علم فیزیک دکتر پروین استاد فیزیک دانشگاه امیرکبیر می‌گوید: «فیزیک علم زندگی و اصلا علم حیات است» . و یا دکتر منیژه رهبر استاد فیزیک دانشگاه تهران معتقد است هر چیزی که در اطراف خویش می‌بینیم به فیزیک ربط پیدا می‌کند. همچنین پاسخ به بسیاری از سوالهایی را که همیشه ذهن بشر به آن مشغول بوده است به وسیله علم فیزیک می‌توان داد. مثل این که دنیا چگونه بوجود آمده است؟ از چه تشکیل شده و کوچکترین جزء آن چیست؟

در کل می‌توان گفت که جهان در بزرگترین مقیاس تا ریزترین مقیاس در ارتباط با علم فیزیک می‌باشد.

یکی دیگر از استادان دانشگاه نیز فیزیک را دانش کشف و استفاده عملی از قوانین و روابط حاکم بر پدیده‌های طبیعی می‌نامد که مبنای این دانش بر تجربه و آزمایش استوار است.

ماهیت :

رشته فیزیک در حد لیسانس عبارت است از فیزیک دبیرستانی به اضافه فیزیک قرن بیستم . از سوی دیگر می‌توان گفت که فیزیک در حد لیسانس مفاهیم فیزیکی دبیرستانی را عمیق‌تر کرده و طرز برخورد با مسائل فیزیکی را آموزش می‌دهد».

دکتر پروین نیز می‌گوید: «فیزیک دانشگاهی بر پایه کتاب فیزیک هالیدی و برخی کتب دیگر که به زمینه‌های فیزیک مدرن می‌پردازد، قرار گرفته است یعنی به نظر من اگر کسی مطالبی را که در فیزیک هالیدی نوشته شده است به درستی بفهمد باید به او لیسانس فیزیکش را بدهند».

گرایش‌های مقطع لیسانس:

رشته فیزیک در دوره کارشناسی دارای ۵ گرایش اتمی مولکولی، هسته‌ای ، حالت جامد، هواشناسی و نجوم است (البته فیزیک دارای گرایش دبیری نیز هست که ما در اینجا به بررسی آن نمی‌پردازیم چرا که گرایش دبیری به عنوان یک گرایش تخصصی در علم فیزیک مطرح نمی‌باشد) که تعداد واحدهای تخصصی هر یک از این گرایش‌ها در دوره کارشناسی بسیار محدود است و به همین دلیل گرایش‌های فوق در این دوره تفاوت محسوسی با یکدیگر ندارند.

برای اطلاع هرچه بیشتر به معرفی اجمالی هر یک از گرایشهای این دوره می‌پردازیم:

گرایش اتمی – مولکولی
فیزیک اتمی- مولکولی که مربوط به فیزیک جدید است از زمانی متولد شد که دانشمندان متوجه شدند کوچکترین جزء در طبیعت اتم نیست بلکه اتم از اجزای کوچکتری به نام الکترون‌ها و هسته تشکیل شده است. یعنی اتم از هسته‌ای تشکیل شده است که الکترون‌هایی در اطراف آن می‌گردند.

دکتر منیژه رهبر استاد فیزیک دانشگاه تهران در ادامه سخنان خویش می‌گوید: «در این میان فیزیک اتمی به بررسی نقل و انتقال‌های الکترون‌های اطراف هسته می‌پردازد و خواص آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد. یعنی ما در فیزیک اتمی کاری به این نداریم که هسته از چه تشکیل شده است بلکه هسته برایمان مرکزی با بار مثبت است و بیشتر توجه ما جلب الکترون‌های اطراف هسته می‌شود».

دکتر هوشنگ روحانی‌زاده استاد فیزیک دانشگاه تهران نیز در معرفی فیزیک اتمی می‌گوید: «اگر ما بپذیریم که در کل، علم فیزیک به دو بخش دنیای بزرگ و دنیای کوچک تقسیم می‌شود. دنیای بزرگ فیزیک ، مربوط به دنیای روزمره است و در آن حرکت اتومبیل‌ها، موشک، ماهواره و در کل تمام حرکاتی که می‌بینیم مورد بررسی قرار می‌گیرد، فیزیک اتمی به دنیای بی‌نهایت کوچک‌ها برمی‌گردد چرا که ما در فیزیک‌اتمی به بررسی ساختار ذره‌ای به نام اتم می‌پردازیم و این که اتم چگونه تشکیل شده و چه ویژگی‌هایی دارد؟»

گرایش فیزیک هسته‌ای

دکتر رهبر در معرفی فیزیک هسته‌ای می‌گوید: «در فیزیک هسته‌ای، خود هسته، مورد مطالعه قرار می‌گیرد یعنی متخصصان و دانشمندان بررسی می‌کنند که هسته از چه تشکیل شده و چه نیروهایی بین اجزای هسته حکمفرما است و در نتیجه واکنش‌های انجام شده،‌ چقدر انرژی آزاد می‌گردد؟»

دکتر دویلو نیز در معرفی این گرایش می‌گوید: «انرژی هسته‌ای و رادیوایزوتوپ‌ها مسائلی هستندکه در فیزیک هسته‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد».

فیزیک حالت جامد
گرایش حالت جامد مربوط به سیستم‌های بس ذره‌ای مخصوصا جامدات است.

سامان مقیمی عراقی در ادامه می‌گوید: «ابتدایی‌ترین کار در این گرایش بررسی بلورهای جامدات و خواص اپتیکی ، مکانیکی، الکتریکی و صوتی امواجی است که در آن منتشر می‌شود که این بررسی منجر به پدیده‌های مختلفی مثل ابر رسانایی، نیم رسانایی و یا پخش و انتقال گرما می‌گردد.»

دکتر پروین نیز می‌گوید: «مطالعه دانش مربوط به کریستال‌ها و ویژگی‌های فیزیکی آنها به گرایش حالت جامد بر می‌گردد.»

گرایش هواشناسی
دو گرایش نجوم و هواشناسی بسیار محدودتر از سه گرایش اتمی – مولکولی، هسته‌ای و حالت جامد ارائه می‌شود. برای مثال در سال تحصیل ۷۹-۷۸ گرایش هواشناسی تنها در دانشگاه هرمزگان ارائه شده و گرایش نجوم اصلا ارائه نشده است.

اما در معرفی این گرایش سامان مقیمی عراقی می‌گوید:

«گرایش هواشناسی ، اطلاعات پایه‌ای و متنوعی درباره انواع پدیده‌های جوی و برخورد علمی با آنها ارائه می‌دهد و همچنین با مطالعه دینامیک وضعیت هوا می‌توان بررسی کرد که شرایط هوا چگونه تغییر کرده و چه پارامترهایی برای ایجاد این تغییر لازم است؟»

گرایش نجوم

سه بخش اصلی این گرایش را نجوم رصدی، اخترشناسی و کیهان‌شناسی تشکیل می‌دهد.

سامان مقیمی عراقی در ادامه می‌گوید: «در بخش نجوم که جنبه مشاهداتی دارد، پدیده‌های مختلف نجومی را رصد و ثبت کرده و سپس از آنها عکس گرفته و طیف آنها را می‌سنجد.

در اخترشناسی که جنبه نظری دارد وضعیت ستارگان مورد مطالعه قرار می‌گیرد یعنی بررسی می‌شود که هر ستاره در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد؟

بخش کیهان‌شناسی نیز با این که زیاد جنبه نجومی ندارد اما به هرحال پیشرفتش را مدیون علم نجوم است. به این معنی که مدل‌های مختلف کیهان‌شناسی باید با داده‌های رصدی مطابقت کند.»‌ گفتنی است که این کیهان‌شناسی به صورت کلاسیک به چگونگی ایجاد جهان و تشکیل ساختارهای کهکشانی مانند خوشه‌ها و ابر خوشه‌ها می‌پردازد.

لیست دروس رشته فیزیک

۲۳  مقدمات ذرات بنیادی

۲۴  آزمایشگاه پیشرفته فیزیک

منبع: کانون دانش، شبکه رشد، دانشگاه شیراز

در همین رابطه بخوانید:

راهنماي عضويت در خبرنامه مقالات (کليک کنيد)

* اگر فکر مي کنيد مقالات اين سايت مفيد است و مي خواهيد از مقالات جديد با خبر شويد، لطفا آدرس ايميل خود را در زير وارد کرده و روي دکمه عضويت کليک کنيد و سپس روي لينک داخل ايميل تائيد که برايتان ارسال مي شود کليک کنيد. در غير اينصورت نيز مراجعه مجدد شما باعث دلگرمي خواهد بود.

فيدخوان نرم افزار جعبه لايتنر ماندگار Add to Google Reader or Homepage

خريد آنلاين نرم افزار لايتنر ماندگار به همراه فلش کارت رايگان، پرداخت و تحويل در محل

نظرات

سلام دوست عزیز
می خواستم بدونم گرایش ژئوفیزیک رو کدوم دانشگاههای ایران دارن.برای دکتراچه گرایش هایی ازهمین رشته دارن.

سلام
جا داره یه تشکر جانانه از شما به عمل بیارم.خیلی کامل و مختصر و مفید بود.
ممنون

دوست گرامی لطفا در مورد معرفی دروس گرایشهای مختلف رشته فیزیک در مقطع کارشناسی دقت فرمایید.دروسی را که معرفی کرده اید مربوط به مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک در گرایش های مختلف است.در حالی که شما به معرفی کارشناسی فیزیک پرداخته اید.

من از فیزیک بدم میاد ولی دوست دارم مهندس فیزیک هسته ای شم باید چه کنم؟

من فیزیک خیلی دوست دارم ولی در حال حاضر کارشناسی سخت افزار کامپیوتر می خونم و تصمیم دارم کارشناسی ارشد را در رشته فیریک ادامه تحصیل کنم ولی نمیدونم در کدوم گرایش . آیا فیزیک محض وجود داره ؟

مطالب واسم مفید بود.
ممنونم

مابایدازمهندسان هسته ای تشکرکنیم که برای آینده کشورعزیزمون ایران شبانه روز زحمت میکشن.

برای اون دوستمون که میکه به فیزیک علاقه نداره بهتره اول علاقه مند بشه بعد به سمت فیزیک بیاد چون فیزیک بدون علاقه یعنی هیچ در پیشرفت

ببخشید رشته فیزیک چه اینده شغلی داره

فیزیک هسته ای در مقطع ارشد چه گرایش هایی داره

ممنون مطالب برام مفید بود. من رشته فیزیک هسته ای قبول شدم. اما بعضی ها منو ترسوندن. راستش نمیدونم چی کنم!!

کمکم کنید.
راستش من فیزیکو خیلی خوب میفهمم و میتونم درکش کنم. میتونم تحلیلش کنم اما تو محاسبات خیلی قوی نیستم به نظرتون میتونم تو دانشگاه روش کار کنم و به موفق بشم تو این رشته؟

سلام مرسی از توضیحات میخاستم بدونم رشته فیزیک با چه مهندسی بیشتر در ارتباطه رشته فیزیک میخونم ولی واسه فوق میخام مهندسی شرکت کنم با تشکر از مطالب

سلام
چند وقت پیش تو زیرگروه های رشته ی ریاضی رو که نگا می کردم سه تا رشته بودن که دکترای پیوسته داشتن
یکیشونم فیزیک بود.این دکترای پیوسته تو چه گرایشیه؟تو کدوم دانشگاههاست؟
من از نظر درسی دانش آموز قوی هستم اما از رشته های الکترونیک و مکانیک زیاد خوشم نمی آد و کار تو آزمایشگاههای بزرگ فیزیک رو خیلی دوست دارم.وهمیشه پیگیر پروژه های جدید دنیای فیزیک هستم
می خواستم بدونم این دکترا تو بقیه ی کشور های دنیا هم مدرکش قابله قبوله یا نه؟

به نظر شما فیزیک گرایش نجوم بهتر است یا گرانش؟من واسه ارشد باید یکی از اینارو انتخاب کنم ولی تو دوراهی گیر کردم نمیدونم کدوم از نظر بازار کار بهتره؟

سلام میشود یک توضیح کامل در مورد فیزیک هسته ای به ایمیلم ارسال کنید ممنونم

مهندسی فیزیک با فیزیک چه فرقی داره؟فیزیک حالت جامد جز مهندسی فیزیکه؟

سلام دوست خوبم
میخواستم بدونم دکترای پیوسته فیزیک چه رتبه ای میخواد و کدوم دانشگاهها داره؟

من یک دندانپزشک هستم. از وقتی که با فیزیک آشنا شدم عاشقش شدم. به نظر من فیزیک مادر علوم هست. امسال هم میخوام فراگیر فیزیک شرکت کنم البته مشغله کاری زیاده. کسی میدونه آزمون فراگیر رقابت توش چطوره؟ اصلا کسی هست فراگیر فیزیک شرکت کنه؟

salam man dost daram mohandes hasteie besham baead to daneshgah chi behkonam

سلام بر شما
ممنونم از مطالب خوبتون
میخواستم بدونم گرایش نجوم در ایران یا در گوشه ای از نقاط چطوره؟
آیا تضمینی هست یا نه؟

مطالب مفیدی بود.تشمر می کنم.

سلام واقعا مفیدترین مطالب را درباره رشته فیزیک اینجا خواندم ممنون

سلام به خاطر مطالبتون ممنون مفید بود.
می خواستم راجع فیزیک هسته ای و بازار کارش هم توضیح بدید؟
ممنون می شم

سلام ممنون از راهنماییتون من کارشناس رشته فیزیک حالت جامد هستم ولی همه از اینکه فیزیک خوندم سرزنشم میکنن میخوام واسه ارشد یه رشته مهندسی بخونم به نظرتون چیکار باید بکنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام اگه میشه یه مقاله درباره گرایش ذرات بنیادی و گرایش هسته ای برایم بفرستید . ممنون

فیزیک شایدزیباترین رشته علوم پایه باشد. به دو بال ریاضی نیرومند و زبان نیاز دارد.ومهمتر از همه عشق میخواهدو برای درک ان در موقع مطالعه باید فکراز مسایل غیر اخلاقی پاک باشد فیزیک مشکلتر از رشته های مهندسی است از لحاظ اشتغال تقریباهمه رشته های علوم پایه ومهندسی اشباع شده اند

سلام بچه ها من رشته ی فیزیک قبول شدم ولی دوستام میگن اصلا خوب نیست چیکار باید بکنم؟ میتونم تغییر رشته بدم ؟

با سلام خدمت شما پشتیبان محترم من خودم لیسانس مهندسی صنایع دارم و عاشق فیزیک هستم خیلی خیلی نجوم رو دوست دارم ولی متاسفانه مثل این که دانشگاه پیام نور این گرایش رو نداره حالا سوال دارم که از نطر شما دوستانی که به هر حال رشته شما فیزیک است من کدوم گرایشه رو می تونم انتخاب کنم که بیشتر با نجوم در ارتباط تورو خدا من رو کمک کنید ؟ من خودم فیزیک هسته ای رو انتخاب می کنم ولی منتظر جواب شما دوستان هم هستم

سلام مرسی از مطالب خوبتون لطفا اگر امکان پذیر است از زمینه های شغلی رشته فیزیک هسته ایی نیزمطالبی را ارائه بدهید.

سلام دوستان نظر همه شمارا خوندم یه سوال؟؟؟ من خودم رشته ام فیزیکه و بسیار به این رشته علاقه دارم ولی همه من رو از رفتن به این رشته سرزنش میکنند واقعا چرا؟؟؟؟؟؟ از نظرات معلوم بودشما دوستان نیز همین مشکل را دارید.

سلام.من کارشناسی فیزیک خوندم و الان میخوام ارشد هواشناسی شرکت کنم . لطفا راهنمایی کنید چه کتابهایی واسه منابعش بخونم.ممنون

متاسفم ، امکان ارسال نظر برای این پست وجود ندارد .